Littera C

ÅNGLOK - LITTERA C/C3


Totalt hade BJ 9 lok med littera C/C3. De flesta loken var från början av våtångtypen och var fyrkopplade med tvåaxlig löpboggie i fronten. När loken senare byggdes om till överhettarlok fick de littera C3.

Scrolla ned för att se bilder på respektive lok. Klicka på bilden för att se en större version av denna!



Drivhjul (mm)

Eldyta (kvadratmeter)

Vikt lok (ton)

Vikt tender (ton)

Kolförråd (ton)

Vattenförråd (kubikmeter)

Läng över buffertar (mm)

Högsta tillåtna hastighet (km/h)

1 722

73,6

41,9

25,3

4,2

9,5

14 670

90

Loknummer

Leverantör

Tillv. år

Annan littera och nr

Slopat

Skrotat

Övrigt

44

NOHAB

1901

SJ C7 nr 1810

1952

1956

Ombyggt till C3 1915

45

NOHAB

1901

SJ C7 nr 1811

1952

1956

Ombyggt till C3 1915

46

NOHAB

1901

SJ C7 nr 1812

1963

1964

Ombyggt till C3 1915. Fungerade under åren 1958-1963 som ångcentral i Försvarsbyråns tvättåg.

50

NOHAB

1904

SJ S7 nr 1813

1967

1967

Ombyggt till C3 1915

51

NOHAB

1904

SJ C7 nr 1744

NOJ nr 37

1962


Till Nässjö-Oskarshamns Järnväg 1941. Ombyggt till C3 1915. Museilok i Hultsfred 1963, flyttat till Sveriges Järnvägsmuseum 2009.

52

NOHAB

1905

SJ C7 nr 1814

1967


Byggt som C3 och blev då Sveriges första överhettarlok. Bevarat hos NOHABs Ångloksklubb i Trollhättan

71

Motala verkstad

1915

SJ C7 nr 1815

1962

1962


72

Motala verkstad

1915

SJ C7 nr 1816

1952

1956


73

Motala verkstad

1915

SJ C7 nr 1817

1967

1967


BJ C 44

Bild från 1901

Järnvägsmuseet, KDAJ03365

BJ C 45

Bild från Åmål 1911

Järnvägsmuseet, KBIA01515

BJ C3 46

Bild från Göteborg 1917

Järnvägsmuseet, KBIA11105

BJ C 50

Bild från Gävle 1908

Järnvägsmuseet, KDAK02748, Nordensten

BJ C3 51

Bild från Åmål 1930, C3 51 till vänster i bild

Järnvägsmuseet, KDAJ03453

BJ C 52

Leveransfoto 1905

Järnvägsmuseet, KAGC00178

BJ C3 71

Bild från Åmål 1946

Järnvägsmuseet, KBIA00932

BJ C3 72

Bild från Motala 1915

Järnvägsmuseet, KAGC00184

BJ C3 73

Bild från Åmål 1915

Järnvägsmuseet, KDAJ03402