Littera B3

ÅNGLOK - LITTERA B3


Totalt hade BJ 7 lok med littera B3. I samband med elektrifieringen av stambanorna i södra Sverige uppstod ett överskott av relativt moderna ånglok hos SJ. Loken var för tunga för mindre banor och var därför till försäljning. BJ köpte sex av dessa lok och bytte till sig ett sjunde från Helsingborg-Hässleholms Järnväg i utbyte mot H3 nr 83.

Scrolla ned för att se bilder på respektive lok. Klicka på bilden för att se en större version av denna!



Drivhjul (mm)

Eldyta (Kvadratmeter)

Vikt lok (ton)

Vikt tender (ton)

Kolförråd (ton)

Vattenförråd (kubikmeter)

Läng över buffertar (mm)

Högsta tillåtna hastighet (km/h)

1 750

145,6

70,2

46,6

6,0

20,0

19 490

90

Loknummer

Leverantör

Tillv. år

Annan littera och nr

Slopat

Skrotat

Övrigt

127

NOHAB

1913

SJ B nr 1146

1976

1977

Från SJ 1937

128

NOHAB

1913

SJ B nr 1147

1983


Från SJ 1937. Till Malmbanans Vänner i Luleå 1992

129

Falun

1919

SJ B nr 1383


1960

Före detta HHJ 22. Från HHJ 1937. Till Stockholm-Nynäs Järnväg (SNJ) 1947

130

Motala Verkstad

1911

SJ B nr 1083



Från SJ 1935. Till Södra Dalarnas Järnväg 1935. Till Bergslagernas Järnvägssällskap 1992.

131

NOHAB

1913

SJ B nr 1150



Från SJ 1935. Till Södra Dalarnas Järnväg 1935. Bevarat av Museiföreningen Gefle-Dala Järnväg och senare till Järnvägsmuseet.

132

Motala Verkstad

1916

SJ B nr 1281



Från SJ  1935. Till Södra Dalarnas Järnväg 1935. Bevarat av Grängesbergs-banornas Järnvägsmuseum

133

Motala Verkstad

1915

SJ B nr 1268



Från SJ 1937. Bevarat vid kafét i Kusfors.

BJ B3 127

Bild från Göteborg 1948

Järnvägsmuseet, KBIA02466, Nils Ahlberg

BJ B3 128

Bild från Göteborg 1940

Järnvägsmuseet, KBDA00001, Stig Eldö

BJ B3 129

Bild från Åmål 1937

Järnvägsmuseet, KBIA00511

BJ B3 130

Loket som SJ B 1038 i Göteborg 1914

Järnvägsmuseet, KAGC00038

BJ B3 131

Loket som SJ B 1150 i Knivsta 1973

Järnvägsmuseet, KDAJ07959

BJ B3 132


Järnvägsmuseet, KDAJ03290

BJ B3 133

Bild från Åmål 1938

Järnvägsmuseet, KBIA08209

Copyright @ All Rights Reserved